Ocak 26, 2012

Sümbül- Nergis - Narcissos





Ben sümbülle nergisi hep birbirine karıştırırım. Aslında karıştırmak değil de ben nergisleri de sümbüllerden sayıyordum . Dün çiçekçide nergisleri görünce  " aaa ne güzel sümbüller çıkmış " diyerek sevinip bir demet aldım. Çiçekçi de mutluluğumu görüp hiç bozuntuya vermeden bir demet sardı. Ben, niye bu demetler bu kadar az üç dört dal var sadece içinde diye adama çıkışırken çiçekçiye gelen bir kadının nergislerin fiyatını sorması üzerine çiçekçi ile aramızda kısa bir " bunlar nergis mi sümbül mü " tartışması başladı ve ben elimde nergis demeti ile oradan ayrıldım. Sümbül hevesimde kursağımda kaldı.

Öğrenmenin yolu meraktan geçer. Bu durumda biraz hayal kırıklığından. Eve gelince google'a " Nergis " yazıp biraz bilgi karıştırdım ve nergis çiçeğinin efsanevi bir hikayesi olduğunu öğrendim. Nergisgiller (Amaryllidaceae) familyasından Narcissus cinsinden bitkilermiş. Soğanlı olan bu bitkilerin soğanları bir yıl ara ile kullanılırmış zira çiçeğini vermiş olan bitkinin soğanı bir daha ki yıl çiçek açmıyormuş. Hani soğanını saksıya dikip boşuna beklemeyin çiçek açacak diye ...




Mitolojik hikayesine gelince;  Narcissos bir peri ile insanın kendini beğenmiş oğluymuş. Dağ perilerinden Ekho ona aşık olmuş fakat kendini beğenmiş Narcissos periyi beğenmeyerek aşkına karşılık vermemiş. Dağ perisi Ekho üzgün ve mutsuz bir şekilde “ Dilerim oda sevsin benim gibi ve sevdiğine kavuşamasın.” demiş ( bildiğiniz beddua ). Sonra Ekho kahrından taşa dönüşmüş geriye sadece sesi kalmış.  Bir gün Narcissos dağlarda dolaşırken bir pınara rast gelmiş eğilip su içmek istediğinde suda gördüğü hayali beğenip ona aşık olmuş ( Narsisizm de burdan doğmuş ihtimal ) Narcissos bu sefer gerçekten sevmiş, ellerini bu kusursuz güzelliğe doğru uzatmış ama dokunamamış. O da üzüntüsünden sevdiğini elde edememenin ağırlığı altında sararıp solmuş ve ölmüş.  Narcissos'un cesedinin yerinde bir çiçek bulmuşlar  " Nergis" . O günden bu yana nergis kendini beğenmişliğin sembolüdür. ( Harika ! Birine nergis filan alacak olursanız bundan sonra dikkat edin. Ben bilmiyorum hikaye böyle söylüyor) 

Şimdi bu bilgileri de öğrendikten ve kendini beğenmiş Narcisos'un hikayesini okuduktan sonra nergislere karşı bakış açım daha bir değişti. 

" Sizi sevmiyorum nergisler, hikayenizi de hiç sevmedim. Çok güzel kokabilirsiniz ama ben sümbülleri seviyorum. " 

Sahi, mor sümbüller ne zaman çıkar ? 


Niobe 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder